Toelichting Ayurveda en Yin yoga

Ayurveda

De achtergrond van de Ayurveda is het diepe besef van samenhang. Van hoe de seizoenen hun invloed hebben op onze stofwisseling tot hoe de generaties hun invloeden doorgeven, van welk voedsel je het beste kan eten, hoe omgevingsinvloeden bij de één veel dieper doorwerkt dan bij een ander. Er is eigenlijk geen onderwerp dat niet door de Ayurveda wordt herkend en zijn plaats krijgt binnen de grote samenhang van je leven. Ook al is het duizenden jaren geleden op schrift gezet, de kennis van de Ayurveda is van alle tijden en voor alle volken.

Iets van de kennis van Ayurveda wordt tijdens deze themaweek gebruikt om het reinigen te begeleiden. Het lichaam en de geest, die voortdurend met elkaar verbonden zijn en uitwisselen, werken naar een balans.

Oorzaak en behandeling

Veel geneeskundige behandelingen zijn vandaag de dag gericht op het bestrijden van klachten en verschijnselen. Ayurveda richt zich breed en diep op de achterliggende oorzaken van de klachten en verschijnselen. De oorzaak van een ziekte kan op fysiek niveau liggen, maar ook op mentaal, emotioneel of nog dieper. Ayurveda biedt twee soorten aanwijzingen om met ziekte om te gaan:

  • ten eerste welke aanpassingen je zelf in je dagelijkse leven kan doorvoeren om de oorzaak aan te pakken en
  • ten tweede worden medische behandelinstructies gegeven waarbij met medicijnen en behandelingen op de verstoring wordt ingegrepen.

Tijdens het vasten worden beide methodes gebruikt.

Constitutietypen

Ieder persoon heeft een eigen aanleg, zowel een lichamelijk aanleg (bv. lichaamsbouw, kracht van de vertering)  als een geestelijk aanleg (bv. talenten, karakter).

Tijdens de reinigingsweek krijgen we dagelijks instructies en voorlichting hoe je eigen aanleg te observeren en er op gepaste manier mee om te gaan. Je gedrag afstemmen op de feitelijke behoeftes van je systeem, zoals de voedselkeuze, geeft gezondheid en welbevinden.

Reinigen en verjonging

Er zijn vele manieren om het reinigen te ondersteunen. Dat kan onder andere via het verteringssysteem, via de huid, via de nieren, via de lever, via de longen en ademhalingswegen. Tijdens de week worden we op deze gebieden ondersteund.

Door tijdens de reinigingsweek niet te eten, krijgt de vertering rust en komt een herstelproces op gang waarin jouw zelfherstellend vermogen coördineert. Deze reset heeft je systeem nodig om weefsels en functies te laten reinigen. In de Ayurveda wordt dit het verjongingsproces genoemd. Na het reinigen werken je al je functies weer beter, of zijn in ieder geval met de reset begonnen.

Yin yoga

Yin yoga is een vorm van yoga waarbij we werken op de diepere structuren van het lichaam. Door lange tijd (soms wel tot 5 minuten) in een pose te blijven, stimuleren we het bindweefsel om soepel te worden. En een soepel bindweefsel ligt aan de basis van een goede gezondheid. Je wordt er namelijk krachtiger, flexibeler en sterker van. Naast de focus op het diepe bindweefsel (fascie, gewrichten en gewrichtsbanden) oefenen we met het stil worden. Yin yoga leert je te ontspannen en bereidt zowel je lichaam als je geest voor op het beoefenen van (lange) meditaties.

Yin yoga nodigt je uit om mindful aanwezig te zijn in je lichaam. Naast dat het een hele uitdaging kan zijn om lange tijd in poses met soms een intense stretch te blijven, kom je tijdens de lessen vaak helemaal tot rust. Je brengt je aandacht naar binnen en zult merken dat je steeds dieper en dieper gaat ontspannen. Even helemaal bij en met jezelf zijn. Alles om je heen, zelfs de tijd lijkt langzaam te verdwijnen.

Meridianen en Chi

Volgens Oosterse filosofieën lopen er energiebanen, ook wel meridianen genoemd, door ons lichaam en specifiek door ons bindweefsel. Onze levensenergie, Chi, stroomt door deze meridianen en beïnvloedt de kwaliteit van de organen en onze vitaliteit.

Bij Yin Yoga stimuleren we door het werken op de diepe lagen van het bindweefsel de kwaliteit van de meridianen en orgaansystemen. Je (basis)energie komt hierdoor meer in balans.

Voor wie

Yin yoga is toegankelijk voor iedereen, voor zowel de beginnende als de gevorderde yogi. Vanaf de adolescentie is Yin yoga een mooie practice voor mensen van alle leeftijden. Tijdens de lessen heeft de docent persoonlijke aandacht voor jou en worden de poses aangepast aan de individuele mogelijkheden. Deze rustige vorm van yoga is voor degene die zoeken naar rust, verstilling en contact met zichzelf.

Kleding

Het is vooral belangrijk dat je comfortabele en warme kleding draagt. Door het lange stilzijn kan je het sneller fris krijgen dus zorg dat je een warme trui of vest mee hebt, warme sokken en een gemakkelijk zittende trainingsbroek of legging.

Hoe ziet een les eruit

De duur van een les is 60 minuten. Eerst richten we de aandacht op aanwezig zijn in ons lichaam in het huidige moment, d.m.v. een korte meditatie of ontspanningsoefening. Daarna ga je op een rustige manier van pose naar pose. De docent legt de pose van te voren uit of praat je gedetailleerd in een houding. Eenmaal in een houding blijf je hier gemiddeld tussen de 3 en 5 minuten in aanwezig. Bij Yin yoga keer je vaak helemaal naar binnen; de ogen zijn gesloten. De houding is vaak zittend of liggend om zo goed mogelijk te kunnen ontspannen.

Voor meer informatie over andere vormen van kuren en reinigen verwijzen we naar de

gezamenlijke website van AVIG-artsenwww.vastenendetox.com